وبلاگ آموزشی تفریحی ایرانیان

متن کامل مصاحبه رضا پهلوی با نشریه آلمانی اشپيگل

Posted in سیاست by ایران جاوید on 13 اوت 2009

رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران درمصاحبه ای با نشریه آلمانی «اشپيگل» اینکه امیدوار است دوباره به ایران باز گردد سخن گفته است.

به گزارش نظام آباد متن کامل مصاحبه ی رضا پهلوی با خبرنگار «اشپیگل» که به صورت سوال و جواب تنظیم شده، در پی می آید:

شما همچنان فعالیت سیاسی می کنید؟reza

من 29 سال است که علیه نظام روحانی ایران فعالیت می کنم و در طول این مدت با گروهی از ایرانیان مقیم کشور های خارجی در ارتباط بوده ام.

در ایران چطور، آیا با اصلاح طلبان و معترضین ارتباط دارید؟

البته. من دائما با اصلاح طلبان ، معترضین و حتی مردم عادی ایران که بی عدالتی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی را تحمل می کنند و دم نمی زنند در ارتباط هستم. نگرانی ها و دغدغه های آنها برایم بسیار مهم است.

آیا شما به طور مستقیم یا با واسطه، در جریان ها و اتفاقاتی که در حال حاضر در ایران شاهد آن هستیم، دخالت داشته اید؟

جنبشی که از روز پس از انتخابات در ایران آغاز شده، همه ی ایرانیان را به حرکت و حمایت واداشته است. من نیز به نوبه ی خود تلاش کردم از این جنیش حمایت کنم و به ایرانیان برای سر دادن فریاد آزادی کمک کنم.

جدیدترین خبری که از اوضاع داخلی ایران دارید چیست؟

خبر جدید این است که تعدادی از روحانیون نیز به جمع معترضین پیوسته اند. عدم وابستگی این افراد به دولت قابل تحسین و احترام است.

بین علما و روحانیون در ایران اختلاف است؟

قطعا. بین روحانیون که فقط تشنه قدرتند و آنهایی که ایمان و انسانیت بیش از قدرت برایشان مطرح است شکاف ایجاد شده است .

بحران پس از انتخابات ، آیا تغییراتی را به دنبال داشته است؟

همه دنیا متوجه شده اند که این نظام به مشروعیت مردمی حکومت اعتقاد ندارند. رکن اساسی ایران اکنون تضعیف شده و رئیس جمهور این کشور مشروعیت ندارد.

اما به نظر می رسد که نظام ایران توانسته است بر اوضاع مسلط شود؟

بهتر است بگوییم که در حال حاضر ایران به بن بست رسیده است.

به نظر شما، در این بین خاتمی و رفسنجانی، روئسای جمهور سابق ایران، چه نقشی داشته اند و آیا انتقاد ها ی آنها به نظام می تواند نتیجه بخش باشد؟

مهم اين نيست که آنها چه تاثيري دارند ، بلکه اين مهم است که آنها تحت تاثير نارضايتي مردم و انتقاد هایی قرار گرفته اند که از جانب روحانیون به آنها شده است. آنان متوجه شده اند که باید طرف مردم باشند و من خوشحالم که در مسير درست حرکت مي کنند.

آیا قادرند تاثیر بیشتری داشته باشند؟

امیواردم در این راهی که در پیش گرفته اند سریعتر حرکت کنند و اشتبا هات نظام را برای همه آشکار کنند.

رسانه ها و اینترنت در بحران ایران چه نقشی داشتند؟

همینکه ایران پوشش خبری رسانه ها ی خارجی را قدغن کرد و فعالیت خبرنگاران را محدود، گواهی بر اهمیت و حضور موثر رسانه هاست.

به نظر شما خبرنگاران خیلی زود عقب نشینی نکردند؟ دوست دارید که آنها چه کار کنند؟

آنها باید تضییع حقوق بشر در ایران را افشا کنند و مردم را اگاه کنند.

شما این خبر را که با سازمان سیا در ارتباط هستید را تکذیب کردید .اما آیا به طور کلی با دولت آمریکا در تماس هستید؟

بخشي از وظايفم اين است که سیاستمدارن و تصميم گيران در سراسر دنیا را مطلع کنم . در مواردی نیز علاوه بر مطلع ساختن این افراد، درباره مسايل ايران با انان بحث می کنم.

شما در در حال حاضر در ماریلند زندگی می کنید، اما اظهار داشتید که موقتا ساکن انجا هستید. دوست دارید که خانه ی دائمی شما کجا باشد؟

ایران تنها خانه ی واقعی من است.

امید شما برای بازگشت به ایران بیشتر از قبل شده است؟

من همیشه امیدوار بودم.

مایلید که به عنوان یک مقام سیاسی به ایران بازگردید یا یک شخص عادی؟

زمانی که ایران آزاد شود و هموطنانم بتوانند رهبران و نظام سیاسی دموکراتیک منتخب خود را آزادانه انتخاب کنند ، ماموریت من به اتمام می رسد. از آن پس در هر مقامی که هموطنانم برایم تعیین کنند، به آنها خدمت خواهم کرد.

به نظر شما میر حسین موسوی و احمدی نژاد چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

احمدی نژاد تقلب کرده است اما موسوي شجاعت خود را نشان داده و بدون هیچ ترسي خواستار شمارش مجدد ارا شده است. تفاوت بسيار زیادی بین این دو وجود دارد. بايد شرايط حساس موسوي را نيز در نظر گرفت.

به نظر شما ایران حق داشتن برنامه هسته ای را دارد؟

باید یاداور شوم که قبل از انقلاب ایران ،این کشور از داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز منع نشده بود. در واقع تمام کشور هایی که اکنون ایران را درتحریم قرار داده اند در آن زمان برای فروش فناوری ها ی هسته ای و راکتور های اتمی به ایران، با هم در رقابت بودند. در حال حاضر هم هیچ کشوری ایران را از حق داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز محروم نکرده است ؛آنها فقط می خواهند مطمئن شوند که از این انرژی به نحو دیگری استفاده نخوا هد شد. به نظر من ایران حق داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای را دارد.

آیا بر این باورید که تاریخ در مورد پدر شما و دوران حکومت او غیر عادلانه قضاوت کرده است؟

تاریخ هنوز حکم قطعی خود را در مورد آن دوران نداده است. آنچه می توانم به شما بگویم این است که نسل جوان ایران با اینکه نظام تلاش کرده ذهن انها را با تبلیغات دورغین منحرف کند، اما آنها نظر متفاوتی نسبت به پدر من و سلطنت او دارند .

اما آنچه که در افکار مردم نسبت به پدر شما وجود دارد، همه بر اساس تبلیغات شکل نگرفته است!

دوستان و دشمنان پدر من به طور یکسان و عادلانه در برابر دادگاه افکار عمومی و صفحات تاریخ حاضر نشده اند. تا زمانی که هر دو طرف به بیان حرف های خود نپرداخته اند، نمی توان قضاوت عادلانه ای در مورد پدر من انجام داد.

منبع:

www.nezamabad.com

5 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. be aghaye reza said, on 15 اوت 2009 at 21:43

    AGHA REZA, DIGE NEMITOONI ENKAAR KONI KE PEDARE SHOMA YEK DICTATOR BOOD, MITOONI??

    • ایران جاوید said, on 15 اوت 2009 at 22:09

      شما نمی تونید یه نفر رو به خاطر پدرش محکوم کنید این حرف شما کاملا غیر منطقی ببخشید رک گفتم ببین عزیزم در یه کشور آزاد همه باید حرف خودشون رو بزنن و نباید مثل جمهوری اسلامی همه رو خفه کرد!

  2. رضا said, on 17 اکتبر 2009 at 23:47

    مرگ بر منافق مرگ بر منافق مرگ بر خاندان ذلیل پهلوی مرگ بر موسوی

  3. رضا said, on 17 اکتبر 2009 at 23:49

    زضا کوچولو غیرت رو از باباش به ارث برده

  4. ع said, on 23 ژوئیه 2012 at 15:44

    اگه مرده خداروشکر که مرده


پاسخی بگذارید

